Новини та події

Давид Бурлюк: стильний, епатажний, богемний і неповторний

У відділі обслуговування читачів документами з мистецтва оформлена книжкова виставка «Давид Бурлюк. Вільний агент футуризму», присвячена 135-річчю від дня народження художника і поета.

Давид Бурлюк… Стильний, епатажний, богемний і неповторний… Живописець, графік, художник театру, критик, поет. Відомий як лідер та ідеолог українського та російського футуризму (маніфест «Ляпас громадському смаку»). Сам себе представляв як «татарсько-запорозького футуриста». Один із чільних творців українського модернізму початку XX століття.

Зовнішній вигляд Давида Бурлюка був лише відображенням його неспокійного внутрішнього світу, заповненого енергією творчості, якою він щедро ділився з  оточенням. Він мав неймовірний темперамент і загострене сприйняття сучасності. І ці властивості поставили його в центр художнього життя початку ХХ століття.

У своїх «Спогадах футуриста» Бурлюк згодом напише:

«… З боку батькового — ми українські козаки, нащадки запорожців. Наше вуличне прізвисько «Писарчуки», ми були писарями Запорозького війська. Батько писав вірші по-російськи й по-українськи, але рідною мовою мало. З усіх письменників я Гоголя знав краще всіх, завчивши з нього силу-силенну уривків на пам'ять. Тараса Шевченка українською мовою читав нам звичайно батько».

«Мій колорит глибоко національно український. Помаранчеві, зелено-жовті, червоні, сині тони б`ють Ніагарами з-під мого пензля. Коли я рисую, мені здається, що я дикун, котрий тре сук однієї фарби об іншу, щоб одержати кольоровий ефект. Ефект горіння. Ефект сластолюбства, збудження статтю однієї фарби характерних рис і особливостей іншої».

Наївне, примітивне, самодіяльне мистецтво, яке нині так шанобливо трактує весь світ, він цінував ще на початку минулого століття. Поціновував за гостроту погляду, свіжість і первісність почуттів, за жагуче зусилля митця подолати опір матеріалу при створенні полотна.

Революційні події 1917 в Росії сприйняв захоплено, але прижитися в більшовицькій країні не зміг. Спочатку емігрував до Японії, а потім — до США.

В еміграції Д. Бурлюк залишився вірним своїм естетичним смакам. Багато мандрував. Його виставки відбувалися в багатьох містах Європи, Австралії й Америки.

Результати діяльності Давида Бурлюка – глобальні. «Хоч би куди ступала його нога, творче життя оживало. Німецькі історики знають, яких потрясінь зазнав Мюнхен 1910-х із вступом Бурлюка в експресіоністську групу «Синій вершник». На початку 20-х він — у Японії. Мистецтвознавець Тошихару Омука писав: «Батько російського футуризму змусив японських творців стрибнути в майбутнє». У творчо незворушній Америці його запальність принесла йому титул «американського Ван Гога». 

В цей же час, він встигає написати величезну кількість картин, і прославитись на весь світ, помираючи, при цьому, від смутку за Батьківщиною. Його відомі роботи – «Ворота храму в Японії», «В парку», «Пейзаж з дорогою», «Маруся», «Пейзаж з деревами», «Кінь-блискавка», «Коні», «Селянка та кінь», «Портрет Ейзенштейна», «Натюрморт з глечиком», «Букет», «Революція», «Любов та мир», «Прихід весни та літа», «Портрет Маяковського», «Морський етюд»…

Серед картин митця є твори, присвячені його Батьківщині — «Святослав», «Запорожці у поході», «Козак Мамай», «Рибалки», «Тарас Шевченко».

Давид Бурлюк помер 15 января 1967 року в місті Хэмптон-Бейз (США). Відповідно до заповіту, його прах було розвіяно над водами Атлантики.

І в наші дні багатогранна творчість цього знакового художника відома всьому світу і, звичайно, Україна «заслужено гордиться своїм епатажним і таким неординарним сином».

На виставці представлені книги та періодичні джерела, присвячені життєвій і творчій біографії митця. Виставка буде діяти протягом червня.

Галина Конарчук




усі новини та події »